زمان بارگزاری این صفحه: 9:31 AM UTC

آموزش های علمی کاربردی برخاسته از نیازهای شغلی جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه گیلان، دکتر عباس قاسمی زاد رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی، متولی آموزش های عالی مهارتی، وظیفه آموزش جوانان، شاغلین و فعالان اقتصادی بخش های مختلف، دانشجویان و دانش اوختگان دانشگاهی […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه گیلان، دکتر عباس قاسمی زاد رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی، متولی آموزش های عالی مهارتی، وظیفه آموزش جوانان، شاغلین و فعالان اقتصادی بخش های مختلف، دانشجویان و دانش اوختگان دانشگاهی را با هدف ارتقای شایستگی های شغلی و مهارتی برعهده دارد.

وی افزود: این دانشگاه در حال حاضر با همکاری بیش از هفتاد سازمان، نهاد عمومی و دولتی و وزارتخانه های تخصصی در بیش از هزار مرکز آموزش عالی در سراسر کشور، وظیفه تربیت بیش از 750 هزار دانشجو را در بیش از 700 رشته مهارتی دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار و ماموریت دستگاه های اجرایی دولتی و غیردولتی برعهده دارد.

وی با اشاره به تاریخچه دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و دوران بازسازی پس از جنگ تحمیلی، شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع آموزش های علمی کاربردی توجه خاصی کرد و با تشکیل جلسات متعددی درباره این آموزش ها با تصویب شورای عالی آموزش های علمی و کاربردی در سال 1369، اساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی را در سال 1371 تصویب و در سال 1373 این دانشگاه تاسیس شد.

دکتر قاسمی زاد ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از ارکان نظام آموزش عالی مهارت و فناوری کشور، به منظور تربیت نیروی انسانی فناور و متخصص مورد نیاز در بخش های مختلف، با تعامل و مشارکت سازمان ها و دستگاه های اجرایی در جهت اشتغال دانش محور حرکت می کند. در حال حاضر دانشگاه جامع علمی کاربردی پس از گذشت 22 سال از تاسیس آن، با بیش از 750 هزار دانشجو، بیش از هزار مرکز فعال، بیش از 50 هزار مدرس و بیش از 700 هزار دانش آموخته در سطح کشور یکی از فعالان عرصه علم و مهارت آموزی در سطح کشور به حساب می آید.

وی ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه(صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی کاربردی کشور، ارتقای شاخص های کمی و کیفی آموزش های کاربردی در جامعه، فراهم سازی زیربنای مناسب به منظور بکارگیری توان دانش آموختگان دوره های نظری در مسائل کاربردی، زمینه سازی زیربنای مناسب به منظور بکارگیری توان دانش آموختگان دوره های نظری در مسایل کاربردی و زمینه سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال تکنولوژی نوین را از جمله اهداف آموزش های علمی کاربردی عنوان کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان به مزیت های آموزش های علمی کاربردی اشاره و تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور، پرورش افرادی علمی و توانمند که مهارت های علمی و فنی لازم را در جهت توسعه و رفع نیازهای کشور در جوانب مختلف داشته باشند، از اهداف اصلی این دانشگاه است، دوره های علمی کاربردی که توسط دستگاه های اجرایی و بیشتر در حوزه فعالیت و تخصصی آنها اجراست به دلیل نزدیکی به محیط کار و درصد بالای مهارت آموزی علاوه بر رفع نیاز دستگاهها به نیروی کار ماهر و متخصص، می تواند برای رفع مشکلات کشور به ویژه در زمینه مهارتی و فنی مفید باشد.

وی گفت: آموزش های علمی کاربردی که بنا به نیاز استان، دستگاه های اجرایی و تقاضای موجود تصویب و اجرا می شود، از انعطاف پذیری لازم برخوردار بوده و در صورت نیاز می تواند متوقف شده و با رشته های جدید جایگزین گردد.

دکتر قاسمی زاد با اشاره به عدم استفاده از اعتبارات دولتی و شهریه پایین در دانشگاه جامع علمی کاربردی، افزود: اساسنامه دانشگاه به گونه ای است که عملا از بودجه دولت استفاده نمی کند و مدیریت و هدایت استفاده بهینه از پتانسیل بخش غیردولتی را برعهده دار.د

وی سپس به بیان تاریخچه این دانشگاه در استان گیلان اشاره کرد و افزود: دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان گیلان از سال 1374 با یک رشته آغاز به کار کرد و در حال حاضر دارای 31 مرکز آموزشی فعال، 2موسسه آموزش عالی آزاد، بیش از 20 هزار دانشجو و در بیش از 380 رشته (299رشته کاردانی و 150 رشته کارشناسی و 2رشته کارشناسی ارشد) فعالیت می کند، تعداد این مراکز در سال 88، 18 و اکنون به 31 مرکز افزایش یافته و تعداد دانش آموختگان آن به بیش از 25 هزار نفر رسیده است.

دکتر قاسمی زاد ادامه داد: این واحد استانی به عنوان یک واحد نظارتی و ارزیابی بر مراکز آموزشی علمی کاربردی در سطح استان است و با تشکیل کمیته های مختلف از قبیل هیئت اجرایی جذب، نظارت و ارزیابی، کمیته انضباطی، کمیته برنامه ریزی درسی، کمیته بازدید از مراکز آموزش علمی کاربردی، کمیته شورای مشورتی روسای مراکز و … بر تمامی فعالیت های مراکز در جهت بهبود و پیشرفت اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی نظارت داد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان اضافه کرد:در حال حاضر 45 درصد رشته های مراکز آموزشی علمی کاربردی استان گیلان در گروه صنعت، 28 درصد در مدیریت و خدمات اجتماعی، 14 درصد در کشاورزی و 13 درصد در فرهنگ و هنر است.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان شیوه های آموزش در دانشگاه جامع علمی کاربردی را تشریح کرد و گفت: اجرای آموزش ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی در چهار گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگی انجام می شود و اولویت دانشگاه ایجاد فرصت برای اشتغال از طریق این آموزش هاست چون رشته های ارائه شده در این دانشگاه و آموزش های آن به گونه ای است که بتواند پاسخگوی نیازهای جدی و اساسی بازار کار موجود در کشور باشد و برنامه درسی این نظام آموزش مهارتی، دارای ویژگی ارتباط تنگاتنگ بین آموزش و نیاز واقعی بازار کار مبتنی بر پژوهش های مستمر و همچنین ایجاد مهارت های لازم برای حل مسئله، خلاقیت و کار گروهی و کارآفرینی با تاکید بر بالندگی مهارتی، فناوری و شغلی است.

قاسمی زاد به اجرای سه شیوه آموزش در این دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: اجرای ترمی که در این روش دوره های تحصیلی همانند سایر دانشگاهها اجرا می شود، اجرای غیرحضوری که در این روش برخی پودمان های آموزش به صورت غیرحضوری مانند رشته مدیریت خانواده ارائه می شود و اجرای تکدرس و تک پودمان که در این روش دوره های کوتاه مدت در قالب تک درس و تک پودمان در مراکز آموزشی و یا موسسات آموزش عالی تحت نظارت دانشگاه علمی کاربردی اجرا می شود.

وی با تاکید بر پذیرش دانشجو در رشته های تحصیلات تکمیلی به صورت پروژه محور گفت: جزء 8 استان کشور هستیم که در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد می پذیریم و هم اکنون سازمان بنادر و دریانوردی و شیلات کشور در دو رشته بهینه سازی لجستیک بنادر و مهندسی فناوری آبزیان در مقطع کارشناسی ارشد به صورت پروژه محور جذب داشته اند.

هیات علمی دانشگاه گیلان افزود: آموزش های دانشگاه جامع علمی کاربردی که هم اکنون دارای بیش از 700 رشته مهارتی است تقاضا محور و برخاسته از نیازهای شغلی جامعه است، این آموزش ها به گونه ای است و باید به گونه ای باشد که برای دانش آموختگان مهارت لازم کسب و کار را ایجاد کند و همچنین توانایی و مهارت دانش آموختگان را در انجام صحیح کارها افزایش دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان تصریح کرد: با توجه به اینکه مهارت آموزی بهترین راه اشتغال مناسب و پرهیز از مدرک گرایی است و همچنین با توجه به اینکه دانش آموختگانی که با قدرت مهارتی جذب بازار کار می شوند چندین برابر بیش از دانش آموختگان نظری، دارای امنیت شغلی و پایداری اشتغال خواهند بود، دانشگاه جامع علمی کاربردی به گونه ای سرفصل های درسی رشته های مهارتی خود را تبیین کرده که حداقل 60 درصد آنها عملی و 40 درصد آنها نظری باشد برای این منظور در هریک از رشته های تحصیلی دوره های کاربینی و کارآموزی 1 و 2 تعریف شده است.

وی گفت: علاوه بر این، استقرار نظام آموزش مهارت و فناوری با 3 زیرنظام؛ نظام آموزش مهارت و فناوری، نظام صلاحیت حرفه ای و نظام احراز شغل در این دانشگاه انجام شده و درحال انجام است.

قاسمی زاد با اشاره به اینکه برای دستیابی به موارد گفته شده نظام آموزشی کشور باید به دو نظام آموزش نظری و مهارتی تقسیم شود، گفت: ما در دانشگاه علمی کاربردی بر این اعتقاد هستیم که آموزش مهارتی می تواند در نهایت منجر به تولید فناوری و رفع بیکاری شود، آمار اعلام شده از طریق مدیرکل برنامه ریزی وزارت علوم برای جمعیت دانشجویی کشور نشان می دهد که از جمعیت بیش از 4 میلیونی دانشجویی، بیش از 66 درصد کارشناسی، 26 درصد کاردانی، 7 درصد کارشناسی ارشد و کمتر از 1 درصد دکتری هستند. همچنین طبق آمار وزارت علوم فقط 5 تا 17 درصد مجموع آموزش های دانشگاهی، مهارتی است در صورتیکه باید اصولا 60 درصد عملی (آموزش های مختص محیط کار) و 40 درصد نظری و دانش پایه باشد.

وی در پایان با اعلام خبر آغاز به کار مرکز جدید علمی کاربردی استان در مرکز فرماندهی نیروی انتظامی استان گیلان خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است ضمن تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی درنظر دارد ششمین جشنواره علمی کاربردی را همزمان با بیست ودومین سالگرد تاسیس دانشگاه در روز 5 آبان ماه 1393 در سالن اجلاس سران با حضور تعداد بسیار زیادی از مقامات کشوری، روسای واحدهای استانی و موسسات و مراکز علمی کاربردی برگزار کند.

مطالب بیشتر؛






عناوین ویژه