زمان بارگزاری این صفحه: 6:04 AM UTC

احداث بزرگترین دور برگردان تسهیل حجم ترافیک پایانه بار آستارا/ بهره برداری از اسکله دوم بندر آستارا تا پایان سال جاری

فرماندار بندر آستارا از احداث دور برگردان استاندارد با ۷۰۰متر طول و ۵۴متر عرض برای سهولت حجم ترافیک مقابل پایانه بار این شهرستان خبر داد.

شفقی

پایگاه تحلیلی خبری صدای گیلان (sedayegilan.ir)؛

سیروس شفقی روز یکشنبه در جلسه هماهنگی رفع موانع عملیاتی پروژه دور برگردان در جمع مدیران دستگاه های اجرایی گفت: این پروژه دور برگردان استاندارد با ۷۰۰ متر طول و ۵۴ متر عرض در حال احداث می باشد.

 

وی اضافه کرد: نظر به حجم بالای تردد کامیون های حامل بار در مسیر پایانه آستارا ، احداث دور برگردان استاندارد از جمله پروژه های مهم و ضروری طی سال جاری در این شهرستان است.

 

وی افزود: با توجه به رشد ۲۰۷ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر آستارا در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و نیز کسب مقام نخست این بندر در بین بنادر شمال کشور در زمینه تخلیه و بارگیری کالا رفع موانع موجود در خصوص سهولت ترافیک منطقه در مسیر پایانه بار امری ضروری و اجتناب ناپذیر بود.

 

فرماندار آستارا با اشاره به اینکه ضلع شرقی پروژه در مرحله پایان عملیات است، ادامه داد: ضلع غربی نیز در سریع ترین زمان ممکن پیش از فرا رسیدن ایام بارندگی اجرایی می شود.

 

شفقی با بیان اینکه مطالعه بر روی پروژه مذکور از لحاظ زیرساختی شامل کابل مخابراتی و فیبر نوری انجام شده است ، افزود: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال در هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد.

 

گفتنی است؛ روزانه به طور میانگین ۲۷۵ دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی و وارداتی در دو سوی مرز زمینی گمرک آستارا تردد می کند.

 

گمرک آستارا رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.

 

شهرستان بندری آستارا با ۸۶ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود به طوری که سالانه نزدیک ۷۰۰ هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند.


 

اسکله دوم بندر آستارا تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد

رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا گفت : عملیات ساخت اسکله دوم بندر آستارا که از اواخر سال گذشته آغاز شده در نیمه دوم امسال به پایان می رسد.

 

سید محمود میر نبی لی روز یکشنبه افزود : بخش های عمده فاز دوم احداث بندر آستارا شامل یک پست اسکله ۱۵۰ متری ، دو باب انبار سرپوشیده و نیز پنج هکتار اراضی پشتیبانی است.

 

وی با اشاره به اینکه اعتبار اولیه در نظر گرفته شده برای احداث فاز دوم بندر آستارا ۱۰۰ میلیارد ریال است ، اضافه کرد : در گام نخست تا پایان سال جاری شاهد بهره برداری از پست دوم اسکله و نیز ساخت یک باب انبار سرپوشیده در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه با بهره برداری از فاز دوم ظرفیت این بندر به یک میلیون تن افزایش پیدا می کند ، اظهار کرد : همچنین با بهره برداری از انبارهای سرپوشیده بندر آستارا امکان واردات غلات نیز به این بندر فراهم خواهد شد.

 

رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا از پهلوگیری ۲۳ فروند کشتی در چهار ماه نخست امسال در بندر آستارا خبر داد و بیان کرد : در این مدت ۳۵ هزار و ۱۱۵ تن کالا از بندر آستارا صادر و ۱۵ هزار و ۷۳۹ تن کالا نیز به این بندر وارد شده است.

 

میر نبی لی افزود : در مدت یاد شده بندر آستارا با تخلیه و بارگیری ۵۰ هزار و ۸۵۴ تن کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه بندر آستارا با دارا بودن یک پست اسکله در مدت زمان کوتاه از فعالیت خود توانسته است به یک بندر مجهز و فعال تبدیل شود، ادامه داد : انواع چوب ، تخته نراد ، کربنات کلسیم ، انواع سیمان ، کاشی و سرامیک ، گچ ساختمانی، رول آهن ، انواع پلی اتیلن و سنگ گرانیت مهمترین کالاهای جابجا شده از این بندر محسوب می شوند.

 

وی اضافه کرد : در مدت یاد شده بندر آستارا با یک جهش رو به بالا توانسته است ظرفیت ها و پتانسیل حقیقی خود را نشان دهد.

 

رییس اداره بندر و دریانوردی آستارا افزود : در زمان حاضر محدودیتی برای ورود و خروج شناورها در بندرآستارا وجود ندارد و به یقین بندر آستارا در آینده نه چندان تبدیل به یکی از بندرهای مهم شمال کشور خواهد شد.

 

میرنبی لی رونق منطقه ویژه اقتصادی را مساوی توسعه همه جانبه بندر و گمرک آستارا برشمرد و اضافه کرد : با اوج گرفتن تردد شناورها در بندر آستارا در ماه های آینده ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر بزرگ ارتقا می یابد.

 

قابل ذکر است؛ بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل ، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا ، آفریقا و اروپاست.

 

بندر چند منظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و ۵۰۰ تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل ، ظرفیت پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود را دارد.

 

این واحد بندری در استان گیلان به ظرفیت نهایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد.(منبع؛ ایرنا)

 

مطالب بیشتر؛






عناوین ویژه