زمان بارگزاری این صفحه: 8:12 PM UTC

علی فاخته؛ با تلفن اضطراري ۱۲۵ شوخي نكنيد

مسول ستاد فرماندهی آتش نشانی رشت می گوید؛ نزديك به ۸۰ درصد تماس هاي گرفته شده با سامانه ۱۲۵ را مزاحمان تلفني تشكيل مي دهد

آتش نشانی رشت

به گزارش  پایگاه تحلیل خبری صدای گیلان ، تحريريه خبر روابط عمومي سازمان آتش نشاني رشت می نویسد؛ شايد برايتان جالب باشد بدانيد چند درصد از تماس هاي اعلام حريق يا حادثه اي كه با تلفن اضطراري ۱۲۵ حاصل مي شود صحت دارد؟ به همين واسطه امروز به ستاد فرماندهي آتش نشاني رشت رفتيم و پاي صحبت علي فاخته مسوول اين ستاد نشستيم .

فاخته در ابتدا بيان داشت يكي از مشكلاتي كه موجب نگراني آتش نشانان شده و گويي قرار نيست دست از سر آنها بر دارد مزاحمان تلفني هستند كه هر روز و هر زمان، وقت و انرژي آتش نشانان را مي گيرند.

وي با اشاره به اين مورد كه نزديك به ۸۰ درصد تماس هاي گرفته شده با سامانه ۱۲۵ را مزاحمان تلفني تشكيل مي دهد افزود : هر تماس با ۱۲۵ به مركز اصلي مخابرات آتش نشاني واقع در ميدان انتظام وصل مي شود و اپراتور اول به تماس پاسخ مي دهد، ابتدا نوع حريق يا حادثه، موقعيت ، منشأ و حجم آن حادثه سئوال مي شود ، سپس آدرس دقيق و مشخصات محل دريافت مي شود و در انتها شماره تلفن تماس گيرنده نيز ثبت مي شود.

اپراتور دوم از طريق اين شماره مجددا با شخص تماس گيرنده ارتباط برقرار مي كند تا مورد تاييد شود. در اين فاصله به وسيله بيسيم به ايستگاه مربوطه اطلاع مي دهند. زنگ ايستگاه تنها با ارسال يك كد راديويي به صدا درمي آيد و حداكثرتا ۲۵ ثانيه بعد ماموران بايد از ايستگاه خارج و به سمت محل مورد نظر حركت كنند.

در برخي موارد قبل از اينكه تماس تاييد شود واحد عملياتي به محل اعزام شده و پس از چند دقيقه به نقطه حادثه ديده مي رسد و اگر در تماس مجدد وقوع حادثه تاييد نشد به خودرو آتش نشاني دستور برگشت داده مي شود.

و يا در مواردي نيز مشاهده مي شود كه حادثه قبل از رسيدن مامورين به محل مورد نظر توسط خود شخص يا اهالي مرتفع مي گردد و ديگر شخص تماس گيرنده جوابگوي تماس هاي مركز كنترل نمي باشد، از اين رو از شهروندان درخواست مي شود تا اجازه دهند آتش نشانان جهت اطمينان بازديدي از محل داشته باشند تا خداي ناكرده اتفاقات نامطلوبي رخ ندهد.

لازم است خاطر نشان كنم كه كليه خدمات ارائه شده توسط سازمان آتش نشاني رايگان بوده و هيج وجهي به واسطه اين خدمات از شهروندان دريافت نمي گردد.

آتش نشاني شغلي نجات بخش، سخت و ارزشمند است.

فاخته در ادامه مي گويد: در اينجا تمام تماس ها به همراه تماس تاييد كننده و دستوراتي كه از طريق بيسيم مخابره شده است به همراه ساعت و تاريخ در فايل هاي جداگانه ضبط شده و روي لوح فشرده حفظ مي شوند. مزاحمت هاي غيرعمدي نيز بيشتر به اختلالات تلفن و همين طور عدم دقت در شماره گيري ارتباط دارد.

فاخته درباره صحت تماس ها مي گويد: سعي مي كنيم از روي لحن و كلام تماس گيرنده ميزان واقعيت را تشخيص دهيم، با اين روش مي توان درصد بسياري از مزاحمت ها را حذف كرد، از روي پيش شماره تماس گيرنده نيز مي شود مشخص كرد آيا از همان ناحيه تماس مي گيرند يا نه .

وي در پايان ابراز داشت متاسفانه ايجاد مزاحمت براي آتش نشانان كه قسمتي از ضروري ترين مسائل يك شهر را در دست دارند ، هنوز هم سرگرمي محسوب مي شود و گفتن اين نكته كه ممكن است در جاي ديگري به نيروهاي آتش نشاني نياز باشد تا جان يا اموال كسي را از نيستي نجات دهند، تكراري بي فايده است.

مطالب بیشتر؛

کلیدواژه ها: ، ، ،






عناوین ویژه