زمان بارگزاری این صفحه: 10:31 AM UTC

هزینه‌ زیاد؛ شانس ورود به مجلس!/ طرح بررسی اموال نمایندگان

یکی از سوژه‌های داغ هر انتخابات به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی، تبلیغات هر کاندیدا جهت جمع‌آوری آرا و شناساندن خود به مردم است.

مجلس

 پایگاه تحلیلی خبری صدای گیلان (sedayegilan.ir)؛

علاوه بر دغدغه‌های ریز و درشت نمایندگان، این روزها بهارستان رنگ و بوی انتخاباتی اش را رفته رفته نشان می‌دهد. یکی از سوژه‌های داغ هر انتخابات به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی، تبلیغات هر کاندیدا جهت جمع‌آوری آرا و شناساندن خود به مردم است. هزینه‌هایی که گاه تا مرز میلیاردها تومان می‌رسد. نزدیک به ۸ ماه به انتخابات مهلت باقی مانده و این نکته بر هیچ کس پوشیده نیست که مجلس دهم، جایی خواهد بود که خیلی‌ها می‌خواهند به آن برسند و احتمالا هزینه‌های زیادی برای آن بکنند.
طرح بررسی اموال نمایندگان در دست تدوین

حالا نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر از تدوین طرحی داده است که بی‌ربط به انتخابات پیش رو نیست، طرح بررسی اموال نمایندگان مجلس شورای اسلامی. سید حسین دهدشتی گفته است: مگر یک نماینده درطول یک دوره نمایندگی چقدر حقوق می‌گیرد که به این میزان هزینه تبلیغات کند؟ موضوع آشکار در ایام انتخابات هزینه‌های سرسام آوری است که برخی از کاندیدها برای جلب آرای عمومی پرداخت می‌کنند.

 

 

هزینه تبلیغاتی کاندیداهای مجلس، موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه بیشتر و در قانون انتخابات مجلس نیز لحاظ شود. این موضوع البته در گذشته هم مطرح بوده و بحث‌هایی شده اما با نادیده گرفتن آن، طبعاً به این موضوع بی‌توجهی شده است. نماینده‌ای که با هزینه‌های گزاف وارد مجلس می‌شود قاعدتا نمی‌تواند یک روند منطقی، سالم و متعارفی را در طول دوران مسئولیتش داشته باشد. اما نماینده مردم آبادان در بین صحبت هایش به اصل ۱۴۲ قانون اساسی اشاره کرده و گفته است: براساس این قانون، قوه قضائیه موظف است تمام اموال رئیس‌جمهور را قبل و بعد از دوران مسئولیتش بررسی کند تا مشخص شود که به چه میزان اموال او افزایش یافته است. دهدشتی این اصل را به نمایندگان مجلس هم تعمیم داده و گفته است: معتقدیم که اصل ۴۲ قانون اساسی باید درباره نمایندگان مجلس نیز اجرایی شود لذا برای تحقق آن به دنبال تدوین طرحی برای بررسی اموال نمایندگان هستیم که با شفاف‌سازی مشخص شود افراد از کجا آورده‌اند. هرچند مشخص نیست این نماینده مجلس با چه استدلالی نمایندگان مجلس را هم مشمول اصل ۱۴۲ قانون اساسی کرده است.

 

 

موافقان و مخالفان طرح بررسی اموال نمایندگان

به سراغ چند نماینده مجلس رفتیم تا نظر آنها را درباره طرح بررسی اموال نمایندگان بدانیم. نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون اقتصادی: اول بگویم که من صد در صد با طرح موافق هستم. یکی از وظایف ذاتی نمایندگان، نظارت است. کسانی می‌توانند نظارت کنند که خودشان پاکدست باشند و این پاکدستی هم از اموال مشخص می‌شود، اینکه یک نفردر حین نمایندگی چه قدر پول درآورده و مهمتر از هرچیز این پول‌ها را از چه راهی به‌دست آورده است.‌این موضوع باید بررسی شود. اگر یک دفعه ببینند مثلا آقای قاضی پور در دوران نمایندگی اش ویلا در شمال و کیش و غیره خریده است، این پاکدستی نیست. یکی از شناسه‌های پاکدستی اموال است، به نظر من اموال نمایندگان باید ثبت شود و قوه قضائیه اگر این کار را سالانه انجام دهد، خیلی هم بهتر می‌شود. در حالت کلی من موافق این قضیه هستم. من خودم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت خواهم کرد اما هزینه‌ای نمی‌کنم. ۸ سال است که شب و روز بدون هیچ چشم داشتی برای مردم کار می‌کنم. مطمئنم مردم ارومیه به من رای خواهند داد و نیازی به هزینه انتخاباتی ندارم.

 

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه: این طرح، طرح جدیدی نیست. ارزیابی اموال مسئولین نظام از قبل وجود داشت. نیازی به طرح جدیدی نداریم. شورای نگهبان هم البته به آن طرح ایراد گرفته است و بنابراین من هم موافق نیستم. از یک سو به علت محدودیت وقتی که در مجلس برای رسیدگی به طرح‌ها داریم، دیگر طرح‌های جدید فرضت مطرح شدن پیدا نخواهد کرد. اما به صورت کلی من موافق طرح جدیدی نیستم. همان طرح قبلی که عرض کردم در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

 

جلیل جعفری، عضو کمیسیون انرژی: همه مسئولان را بررسی کنند. از وزرا تا هر کسی که در نظام است، اما وقتی به صورت خاص می‌گویند نمایندگان مجلس، همه فکر می‌کنند نماینده مجلس پولی را بالا می‌کشد. من شخصا با طرح بررسی اموال مسئولین نظام موافق هستم. این طرح قابل طرح است. البته من با هر نوع شفاف‌سازی اموال مسئولین چه نماینده چه وزیر چه معاون وزیر و… موافق هستم. من به شخصه پول بلیت هواپیما هم ندارم که بروم به حوزه نمایندگی‌ام و برگردم. اما درباره هزینه‌های انتخاباتی به نظرم باید برای هر شهر هزینه خاصی مشخص شود تا مشکلی پیش نیاید. در حال حاضر شهرستان خلخال ۲۰۰ میلیون تومان نیاز به هزینه دارد، اگر بیشتر باشد خلاف صورت گرفته است. اگر کنترل شود، خیلی خوب است. وظیفه کمیسیون تحقیق و تفحص هم نیست. به نظرم به جای طرح بررسی اموال نمایندگان، برای هزینه‌های انتخاباتی باید به‌صورت مشخص طرح داده شود. هر شهرستانی متناسب با تعداد روستا و جمعیت، هزینه‌هایش را برآورد کند و شورای نگهبان هم می‌تواند نظارت‌های جدی‌تری داشته باشد. اما به صورت کلی همه باید اموالشان در نظام بررسی شود و کنترل شود، حقوقشان هم باید مشخص باشد. من هم خودم برای انتخابات مجلس دهم برنامه‌ای دارم، همان ۲۵۰ میلیون تومانی را خرج خواهم کرد که برای انتخابات قبل خرج کردم.

 

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی: این طرح در صورت تصویب، یکی از طرح‌های ماندگاری می‌شود که می‌تواند جلوی خیلی از تخلفات مالی را بگیرد. برخی تبلیغات مالی سنگینی که در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد و به گونه‌ای در بحث تبلیغات ریخت و پاش می‌شود که گویی در مجلس بانک مرکزی یا منابع پولی در اختیارشان قرار خواهد گرفت. در حالی که حقوق و دستمزد نمایندگان به مراتب کمتر از برخی مقامان سازمان‌ها است. هزینه‌ها با عقل و منظق هم جور در نمی‌آید. بعضی از کاندیداها هم فکر می‌کنند باید به هر قیمتی به مجلس راه پیدا کنند، حامیان مالی پیدا می‌کنند یا پولی قرض می‌کنند. این طرح به نظرم می‌تواند مبنای خوبی برای ارزیابی دارایی‌ها و مسائل مالی نمایندگان باشد. من اعتقادی به اینگونه تبلیغات ندارم و دوست دارم که هزینه‌ای تبلیغاتی شفاف و منابع آن مشخص باشد. حتی با این طرح می‌توان پیش بینی کرد که افرادی که با نیت‌هایی غیر از خدمت به مردم به مجلس راه پیدا می‌کنند، چه کسانی هستند. در حال حاضر شاهد هستیم در سطح وسیع برخی از کاندیدادها افطاری‌های پر زرق و برق و گرانی می‌دهند. در همین شب‌های اخیر، سه نفر از کاندیداها شامی را دادند که در تاریخ باید به عنوان یک شام پرهزینه در منطقه آن را ثبت کرد که برای خیلی‌ها سوال است که چطور جبران خواهند کرد.

 

لذا این طرح، طرح کارآمدی خواهد بود. به نظرم این طرح در کمیسیون مربوطه در قالب طرحی دو فوریتی باید مطرح شود که چون ماده و تبصره‌های زیادی ندارد، می‌توان آن را به زودی تصویب کرد و در نهایت برای طی مراحل قانونی به مراجع دیگری ارسال شود و برای اجرایی شدن به دستگاه مربوطه ابلاغ شود. من فکر نمی‌کنم که طرح پر از مواد و تبصره‌ای باشد که بخواهد وقت مجلس را بگیرد. حتی اگر یک فوریتی هم مطرح شود، قطعا جمع کثیری از نمایندگان با کلیت آن موافقت خواهند کرد. بحث دیگر هم این است که ما به‌عنوان نمایندگان مجلس باید قانونمداری را در جامعه گسترش دهیم و به مراتب بتوانیم فسادها را به حداقل برسانیم. من هم مثل دوره قبل در چارچوب ضوابط حتما فعالیت خودم را شروع خواهم کرد اما در حال حاضر توصیه ما به وزارت خانه مربوطه این است که کسانی را که با سرعت جت وارد فعالیت انتخاباتی شده‌اند و حتی اینها آنقدر هستند که در صورت باخت، مدعی باشند. چون هزینه کرده‌اند و از ابزارهای نامشروع استفاده کرده‌اند. کافی است نگاهی به همین کاندیداهای دوره نهم مجلس یا شورای شهر بیاندازید و هزینه‌های بعضی را ببینید. افرادی در رقم‌های بالا هزینه‌های گزافی داشتند و در بعضی شهرها کار برای نمایندگان مجلس سخت خواهد شد. اما من به اندازه وسع خودم و به گونه‌ای که در زندگی شخصی به مشکل برنخورم، هزینه خواهم کرد. قطعا ریخت و پاشی نخواهم کرد و ضمن اینکه بگویم مجلس جایی نیست که بتوان با هر قیمتی به آن راه پیدا کرد. مجلس عصاره ملت است و به هر حال نباید شاهد هزینه‌های گزاف از منابعی باشیم که نماینده مجلس را از مسیر قانونگذاری خودش دور کند.

 

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی: رسیدگی به اموال مسئولان مطلب درستی است و ما اگر بتوانیم در رابطه با مردمی که نماینده آنها هستیم، شناسنامه داشته باشیم، گزینه خیلی خوب و معقولی است. به این وسیله هم خیلی از مسائل هم قابل حل است به این دلیل که اعتماد عمومی جلب خواهد شد. ایرادی ندارد که مردم در جریان اتفاقات باشند. به نظر من نظارت بر اموال و دارایی‌های مقامات و مسئوالین دولتی که در اصل ۱۴۲ قانون اساسی آمده است و شامل رهبر، رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و فرزندان آنها می‌شود، فرض را بر این می‌گذارد که نماینده در رابطه با درآمد و منابع تعریف مالی نداشته باشد. اما به نظر من ایرادی ندارد، بررسی اموال نمایندگان گرچه در قانون اساسی نیامده است اما می‌توان آن را اجرا کرد. من به شخصه طالب چنین کاری هستم و فکر می‌کنم تسری‌اش هم خوب است. در قانون اساسی شمولیت نیامده است اما اضافه کردنش منع قانونی ندارد. طرح اعلام وصول نشده است و منظور آقای دهدشتی این است که می‌خواهند تهیه کنند و ابلاغ کنند هنوز اتفاقی نیفتاده است. بعید می‌دانم تا انتهای مجلس نهم بتوان آن را تصویب کرد. سوت پایانی انتخابات مجلس در حالی به صدا در می آید که از گوشه و کنار فعالیت‌های انتخاباتی نمایندگان و کاندیداهای احتمالی را شاهد هستیم. از افطاری‌های پرهزینه تا وعده‌هایی که شاید گاه هیچ گاه عملی نشود.

 

در صورتی که این طرح تصویب نشود، باید ببینیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چطور و چگونه هزینه‌های انتخاباتی را کنترل خواهند کرد؛ هر چند که دهدشتی گفته است: با توجه به طرح‌های کلان مطرح شده در مجلس امیدواریم عمر این طرح به مجلس نهم برسد و ما بتوانیم روند شفافی را برای مجلس دهم اجرایی کنیم زیرا با توجه به برخی از مصوبات بهارستان، ابهاماتی برای مردم ایجاد شده است که بسیاری از مصوبات مجلس به نفع نمایندگان موجود است. امیدواریم با تصویب این طرح هم مسائل شفاف‌تر مطرح شود و هم علاوه بر روشن شدن تکلیف نمایندگان کنونی، شرایط نمایندگان دوره‌های آینده نیز مشخص‌تر شود.(آرمان)

 

مطالب بیشتر؛

کلیدواژه ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،






عناوین ویژه