زمان بارگزاری این صفحه: 5:51 AM UTC

گران‌ترین سوت گیلان؛ 700میلیارد تومان

با تخصیص 700 میلیارد تومان سوت قطار در گیلان به صدا در می‌آید./ شنیدن صدای سوت قطار در گیلان آرزوی هر گیلانی است و تسریع در پرداخت اعتبارات می‌تواند در تحقق این آرزو موثر باشد.

گران‌ترین سوت گیلان؛ 700میلیارد تومان

پایگاه تحلیلی خبری صدای گیلان (sedayegilan.ir)؛

با تخصیص 700 میلیارد تومان سوت قطار در گیلان به صدا در می‌آید.

حمل و نقل از امور زیربنایی و یکی از اجزای مهم چرخه تولید و مصرف اقتصاد است. هر چند فعالیت‌های حمل و نقل، خود بخشی از عملیات تولیدی است اما در طبقه‌بندی بخش‌های اقتصادی، حمل و نقل در بخش خدمات قرار می‌گیرد که با ایفای نقشی غیرقابل اجتناب میان بازار تولید و مصرف، بخش‌های مختلف جامعه را به سمت توسعه پایدار سوق می‌دهد.

 

ثمراتی که راه‌آهن برای یک منطقه به ارمغان می‌آورد بر کسی پوشیده نیست. مزایای راه‌آهن همچون حمل انبوه بار و مسافر با وجود مصرف پایین انرژی و البته حفظ محیط زیست و درصد پایین استهلاک، اهمیت حمل و نقل ریلی را برای هر منطقه‌ای نشان می‌دهد.

 

گرچه سالیان گذشته گیلان جزو معدود استان‌های کشور بود که از حمل و نقل ریلی بهره می‌برد اما دلایل متعدد، منجر به برچیده شدن سیستم ریلی از این استان شد و شرایطی پیش آمد تا پیوستن دوباره به شبکه حمل و نقل ریلی کشور یکی از خواسته‌های مردم گیلان باشد چراکه با وجود پتانسیل‌های موجود در کشاورزی، گردشگری و تجارت منطقه آزاد و حمل و نقل ارزان، اتصال به حمل و نقل ریلی می‌تواند رونق کسب و کار و اشتغال پایدار را برای ساکنان به ارمغان آورد.

 

از این رو از سال ۸۴ که احداث راه‌آهن گیلان مورد توجه مسئولان قرار گرفت، بیش از پیش اهمیت آن بر همه روشن شد زیرا با پیوستن گیلان به شبکه حمل و نقل ریلی پیش‌بینی می‌شود علاوه بر ایجاد امکان حمل ۱۰ میلیون تن کالا در سال، جابجایی ارزان و مطمئن بیش از سه میلیون مسافر نیز فراهم شود.

 

از سویی این شبکه حمل و نقل ریلی سبب اتصال کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپا به اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال به جنوب کشور و ظرفیت مناسب حمل و نقل ترانزیتی ایجاد ‌می‌شود، همچنین درآمد سرشار و اشتغال را فراهم می‌کند، بنابراین راه‌آهن گیلان، علاوه بر استان می‌تواند نقش مهمی در عرصه اقتصاد کشور نیز ایفا کند.

 

پروژه عظیم راه‌آهن قزوین- رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر، شامل ۴۰ کیلومتر دو خطه و هفت ایستگاه است. این مسیر دارای ۱۳ کیلومتر پل و ۲۲ کیلومتر تونل است که با آغاز احداث، مشکلاتی همچون کوهستانی بودن مسیر و کمبود منابع اعتباری، باعث کندی روند احداث راه‌آهن گیلان و وعده‌های مکرر مسئولان وقت برای تکمیل و راه اندازی آن شد. شنیدن صدای سوت قطار در گیلان آرزوی هر گیلانی است و تسریع در پرداخت اعتبارات می‌تواند در تحقق این آرزو موثر باشد.

 

علی خاوری -مدیرکل راه و شهرسازی گیلان- در گفت‌وگو با ایسنا گفت: زیرسازی راه‌آهن رشت – قزوین 89 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال 240 میلیارد تومان برای ادامه ساخت این راه‌آهن در نظر گرفته شده بود که 100 درصد تخصیص یافت.

 

وی اضافه کرد: از طرف قزوین روسازی و ریل‌گذاری این راه‌آهن به میزان 40 کیلومتر انجام شده است.

 

خاوری با بیان اینکه ریل‌گذاری از امام‌زاده هاشم رشت نیز در سال 94 آغاز خواهد شد، تصریح کرد: برای اتمام این پروژه به 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 

وی با اشاره به اینکه برای سال آینده به منظور ادامه ساخت راه‌آهن 300 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: امیدواریم این اعتبار تا 500 میلیارد تومان مصوب شود تا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد./ایسنا

مطالب بیشتر؛

کلیدواژه ها: ، ، ، ،






عناوین ویژه